Stresscoach

Kun jij echt luisteren?

Ik heb het zo vaak ervaren, en mij er minstens net zo vaak schuldig aan gemaakt: luisteren om een haakje te vinden om vervolgens je eigen verhaal te kunnen delen.

Luisteren, misschien wel de belangrijkste vaardigheid als leidinggevende (en als collega, mens, ouder, coach en…)

Waarom echt luisteren belangrijk is

Luisteren is niet slechts een vaardigheid; het is een kunst. Het stelt je in staat om de behoeften, zorgen en gedachten van je medewerkers of collega’s te begrijpen. Maar hoe doe je dat nou echt?

De 3 essentiële tips hoe je goed luistert:

Echt naar een ander luisteren houdt in dat de betekenis, de essentie kunt bevatten van de ander zegt (en in sommige gevallen juist wat er niet gezegd wordt). 

  1. Houd je mond. Wees gewoon stil. Jij hoeft niet altijd de persoon te zijn om de stilte te verbreken. 

  2. Maak geen zinnen voor de ander af.

  3. Herhaal een aantal essentiële woorden en vraag wat de medewerker er mee bedoeld. 

De bonus tip: luister om te begrijpen

Stephen Covey zei ooit: “Eerst begrijpen, dan begrepen worden.” Dit principe is van onschatbare waarde. Luisteren om te begrijpen betekent dat je je eigen gedachten en ervaringen even opzij zet. Het draait niet altijd om jouw verhaal, en dat is oké.

Het effect van echt luisteren

Je kunt met deze luistervaardigheden een positief verschil maken. Je zult merken dat medewerkers of collega’s zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dit kan de samenwerking verbeteren, stress verminderen en de algehele werksfeer positief beïnvloeden.

Welke vaardigheid mis jij in dit rijtje als het gaat om luisteren? En welke pas je vaak toe? Wat is daar het effect van? Ik hoor het graag!

Hier kun je nog meer lezen...

Wil je meteen 3 oefeningen ontvangen om je veerkracht te vergroten en stress te verminderen, zodat je weer rust en balans vindt?

Met het aanvragen van de oefeningen ga je ook akkoord dat je op onregelmatige basis een bericht van mij ontvangt met daarin interessante informatie over stress en veerkracht.