Ik heb het zo vaak ervaren, en mij er minstens net zo vaak schuldig aan gemaakt: luisteren om een haakje te vinden om vervolgens je eigen verhaal te kunnen delen.
Luisteren, misschien wel de belangrijkste vaardigheid als leidinggevende (en als collega, mens, ouder, coach en…)
Waarom echt luisteren belangrijk is
Luisteren is niet slechts een vaardigheid; het is een kunst. Het stelt je in staat om de behoeften, zorgen en gedachten van je medewerkers of collega’s te begrijpen. Maar hoe doe je dat nou echt?
De 3 essentiële tips hoe je goed luistert:
Echt naar een ander luisteren houdt in dat de betekenis, de essentie kunt bevatten van de ander zegt (en in sommige gevallen juist wat er niet gezegd wordt).
Houd je mond. Wees gewoon stil. Jij hoeft niet altijd de persoon te zijn om de stilte te verbreken.
Maak geen zinnen voor de ander af.
Herhaal een aantal essentiële woorden en vraag wat de medewerker er mee bedoeld.
De bonus tip: luister om te begrijpen
Stephen Covey zei ooit: “Eerst begrijpen, dan begrepen worden.” Dit principe is van onschatbare waarde. Luisteren om te begrijpen betekent dat je je eigen gedachten en ervaringen even opzij zet. Het draait niet altijd om jouw verhaal, en dat is oké.
Het effect van echt luisteren
Je kunt met deze luistervaardigheden een positief verschil maken. Je zult merken dat medewerkers of collega’s zich gehoord en gewaardeerd voelen. Dit kan de samenwerking verbeteren, stress verminderen en de algehele werksfeer positief beïnvloeden.
Welke vaardigheid mis jij in dit rijtje als het gaat om luisteren? En welke pas je vaak toe? Wat is daar het effect van? Ik hoor het graag!